יום חמישי, 15.05.2025 שעה 15:22
ONE - מספר 1 בספורטONE - מספר 1 בספורטONE - מספר 1 בספורטONE - מספר 1 בספורטONE - מספר 1 בספורט

אז איפה הפרארי הנדירה איתה סייר האפיפיור?

ב-1988 האפיפיור יוחנן פאולוס השני הגיע למטה החברה במראנלו, ובמקום להיות מאובטח ב"אפיפיורמוביל" הוחלט שיסייר במפעל במונדיאל קבריו עם גג נפתח

|
רגע נדיר של האפיפיור במראנלו (רויטרס)
רגע נדיר של האפיפיור במראנלו (רויטרס)

4 ביוני 1988 נחקק כיום יוצא דופן בתולדות הוותיקן והעולם המוטורי: ביקורו הרשמי של האפיפיור יוחנן פאולוס השני במטה פרארי במראנלו, אשר שירת את מותג רכבי העל החל משנות ה-40 של המאה הקודמת (העיר ממוקמת בצפון איטליה, כ-200 ק”מ דרום מזרחית למילאנו).

היה זה אירוע חסר תקדים, שהתרחש רק חודשיים לפני מותו של אנצו פרארי (הלך לעולמו בגיל 90), מייסד החברה. אנצו לא נכח באירוע בשל מצב בריאותו, אך הדמות שביקרה במטה החברה – כאמור האפיפיור קרול יוזף וויטילה, הייתה אחת הבודדות שזכתה להערכתו העמוקה של המהנדס האיטלקי. הסיבה הייתה אישית: האפיפיור עבד בנעוריו כפועל במפעל כימי בתקופת מלחמת העולם השנייה, ופרארי, שצמח ממשפחה קשת יום בעצמו, ראה בו דמות מופת של עמל, הקרבה וצניעות.

באותו זמן, אבטחתו של האפיפיור הייתה עניין רגיש ביותר, שכן 7 שנים קודם לכן, ב-13 במאי 1981, נורה האפיפיור על ידי האזרח הטורקי, מהמט עלי אג'ה, במהלך סיור פתוח בכיכר פטרוס הקדוש בוותיקן. ארבעה קליעים נורו, שניים פגעו בבטנו של האפיפיור, ושניים נוספים בידו ובזרועו. הוא פונה לבית חולים במצב קשה, אך למזלו הוא שרד. מאז, כל הופעה פומבית שלו לוותה באמצעי אבטחה חסרי תקדים, כולל שימוש ב”אפיפיורמוביל” (כלי הרכב האפיפיורי אם תרצו) משוריין עם קירות זכוכית בליסטית.

במהלך ההכנות לביקור במראנלו, הוחלט יחד עם אנשי פרארי לוותר על האפיפיורמוביל ולהשתמש ברכב ייחודי יותר עבור סיורו בשטח המפעל: פרארי מונדיאל קבריו, קבריולה אזרחית שיוצרה באותן שנים. דגם המונדיאל המקורי הוצג לראשונה ב-1980 ונקרא Ferrari Mondial 8. היה זה דגם 2+2 עם ארבעה מושבים, מנוע V8 בנפח 2.9 ליטר עם הזרקת דלק שהפיק 218 כוחות סוס. תיבת ההילוכים הייתה ידנית (בעלת חמישה הילוכים), וההנעה הייתה אחורית. 

אם כבר אפיפיור ברכב איטלקי, אז בפרארי (מתוך האתר הרשמי)אם כבר אפיפיור ברכב איטלקי, אז בפרארי (מתוך האתר הרשמי)

גרסת הקבריולה, Ferrari Mondial Cabriolet, הוצגה לראשונה בתערוכת הרכב של ז'נבה בשנת 1983, והייתה לקבריולה הסדרתית הראשונה של פרארי מאז דגם ה-365 GTS/4 "Daytona Spider" מ-1973. בכך הייתה למכונית ארבעת המושבים הקבריולה היחידה שהציעה פרארי במשך שנות ה-80. היא התבססה בתחילה על מנוע ה-V8 המקורי של ה-Mondial 8, אך עם השנים עברה סדרת שדרוגים משמעותיים.

עד לשנת 1988, השנה בה התרחש הביקור, הדגם שהוצע כבר היה Mondial 3.2 Cabriolet, עם מנוע 3,185 סמ"ק שסיפק 270 כוחות סוס ב-7,000 סל"ד, בזכות מערכת הזרקת דלק משופרת של וגל זיזים כפול. המכונית האיצה מ-0 ל-100 קמ"ש בכ-6.8 שניות, 

במכונית שהוכנה לאפיפיור, בוצע שינוי אחד בלבד: מושב הנוסע הוסר, כך שהאפיפיור יוכל לעמוד ולא לשבת במהלך נסיעתו, ולאחוז במסגרת השמשה הקדמית לצורך יציבות. לא בוצעו שינויים במערכות הבטיחות או בהנעה, ולטובת הנסיעה נבחר יום נטול קהל, תחת אבטחה פנימית בלבד.

קשר נדיר בין ראש הכנסייה הקתולית למותג רכבים איטלקי (רויטרס)קשר נדיר בין ראש הכנסייה הקתולית למותג רכבים איטלקי (רויטרס)

במהלך הביקור זכה האפיפיור להיפגש עם אנשי ההנהלה של פרארי, לראות מקרוב את פסי הייצור של החברה, וללחוץ ידיים עם עובדי הייצור. כמו כן נפגש עם שני נהגי הפורמולה 1 של פרארי בעונת 1988 – מיקלה אלבורטו האיטלקי וגרהרד ברגר האוסטרי – וראה מקרוב את מכוניות המרוץ. העונה ההיא הייתה השנה הראשונה לשיתוף הפעולה ההיסטורי בין פרארי להונדה ולמנועי V6 טורבו, ונחשבה לתחילתה של תקופה חדשה בקבוצה, שבשנים הקודמות הייתה בנסיגה לעומת מקלארן ו-וויליאמס.

לפרארי לא הייתה זו הפעם האחרונה שהיא נפגשה עם יוחנן פאולוס השני. בינואר 2005, זמן קצר לפני מותו של האפיפיור בגיל 84, הגיעו נציגי פרארי לוותיקן במשלחת בת 95 איש שכללה את שני נהגי הפורמולה 1 באותה שנה – מיכאל שומאכר האגדי ורובנס באריקלו. הביקור התקיים באווירה אישית וצנועה בהרבה מהאירוע ב-1988, אך סימל קשר ממושך ובלתי רגיל בין מותג רכבי הספורט המפורסם בעולם לבין המוסד הדתי העתיק בעולם.

באשר לגורלה של ה-Ferrari Mondial Cabriolet ששימשה את האפיפיור – אין מידע פומבי רשמי מהחברה באשר לשימורה. היא לא מוצגת במוזיאון פרארי במראנלו, ולא ידוע אם נמכרה ללקוח פרטי או נשמרה כאוצר היסטורי בארכיון הפנימי של החברה.

רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה במדור האזור המוטורי? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את האזור המוטורי. נתראה בכתבה הבאה

הכותב שי לב שימש בעבר כעורך הראשי של אתר ONE ובימים אלו עורך את מדור האזור המוטורי באתר. 

ONE - מספר 1 בספורט
אסור לפספס
נגןשווה את הכסף? הקבוצה שמציעה כרטיס VIP ב-275 יורו
לא כזה יקר: הקבוצה שמציעה כרטיס VIP נדיר
נגןהאם אנצ'לוטי חושב שריאל עוד תזכה העונה?
האם אנצ'לוטי חושב שריאל עוד תזכה העונה?
נגןמתאים לו: לאמין ימאל על תקן מפיק מוסיקלי
מתאים לו: לאמין ימאל על תקן מפיק מוסיקלי
נגןצפו: ברוכיאן שובר את הרגל במשחק קטרגל
צפו: ברוכיאן שובר את הרגל במשחק קטרגל
/* LAST / NEXT ROUNDs */